2010. november 17., szerda

Űrhajós Bölcsi

„Akármiben különbözünk is,
a közös bennünk, hogy szeretni vágyunk,
és azt is szeretnénk, hogy szeressenek.”

 
A bölcsőde programjának alapelve, hogy derűs, szeretetteljes érzelmi biztonságot nyújtó légkör vegye körül a bölcsődés gyermekeket, mert biztonságérzet és szeretetkapcsolat nélkül gyermek nem nevelhető.
Ismereteink szerint a gyermekkor a legtágabb értelemben vett tanulásnak és életfontosságú beállítódásnak a kora. A kisgyermek korának megfelelő tartalmas elfoglaltságok (játék, ének mondókaélmények jó alapot adnak a következő érési fok, az óvodaérettség eléréséhez. Ennek szellemében készült nevelési programjuk, amelynek kiemelt terület a környezeti nevelés.
A gyermek környezeti nevelése a családban kezdődik, de a gondozónő szerepe is jelentős; befolyásolhatja a nevelés hatásait személyiségével, környezeti attitűdjével.
A kisgyermeki tanulás szinterei a természetes élethelyzetek. A tanulás formái: utánzás, spontán játékos tapasztalatszerzés, gondozónő-gyermek interakcióból származó ismeretszerzés és szokáskialakítás.
A környezeti nevelés a természeti környezet megismeréséhez, a tapasztaláshoz a legalkalmasabb helyszín maga a természet. A legkézenfekvőbb természeti környezet a bölcsőde udvara, a fűben nyíló virágokkal, a lehulló levelekkel, a különböző fajtájú fákkal, bokrokkal. A szabadban az élmények ingergazdagsága sok lehetőséget ad, az élmények hitelességét biztosítja.
Gyermekeinknek olyan helyzeteket teremtünk, ahol természetes környezetben ismerkedhetnek az őket körülvevő világgal. A természettel való kapcsolat igazi örömet ad, maradandó élményt nyújt, számos tapasztalat megszerzésére ad lehetőséget. A közvetlen tapasztalatszerzés maradandóbb, mint a közvetett, a valóság, a saját élmény mélyebb hatással van a gyermekre, mint a legszebb kép, vagy könyv nézegetése. A természetes környezet nagyban növeli a komfortérzetet, felhívja a figyelmet arra, hogy milyen szép és tartós tárgyak, játékszerek díszek készíthetők a természetben fellelhető anyagokból. Sokat beszélgetnek a környezetben zajló eseményekről, természeti jelenségekről, növényekről, állatokról.
A mindennapok része az élményt nyújtó közös éneklés, vers, mondóka. A manuális tevékenységek pedig a természetes anyagokkal való ismerkedésen kívül művészeti és esztétikai szempontból is kiemelt fontosságot kapnak.
Várhatóan közeledik az az idő, amikor a szülők azokat az intézményeket fogják előnyben részesíteni, ahol nincs semmilyen látszat kedvéért bevezetett program, túlhajtott fejlesztő foglalkozás, hanem csak a nyugalom, kedvesség, és valódi gyermekhez illő elfoglaltság, ahol megfelelő hangsúlyt kap a gyermekek életkori sajátossága, a megfelelő bánásmód. A bölcsőde mint intézmény meg tudja őrizni a korosztálynak megfelelő elvi és módszertani sajátosságokat, a gyermekközpontú szemléletét, a mértékletességet.
Környezettel való ismerkedési formák:
Tárgyi és személyi környezet megismerése (csoportszoba, fürdő, játékeszközök).
Udvar felfedezése.
Az időjárás és a természet változásainak megfigyelése.
Közös munka: levél és termésgyűjtögetés.
Gyümölcsnap keretében ismerkedés az évszakok különböző terményeivel.
Ünnepekre készülődés (Mikulás, Karácsony, Farsang stb.).
Csoportszobák díszítése.
Nyíló virágok, bogarak, madarak megfigyelése.
Vizes játékok, pancsolás.
Homokkal való játék.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls